Jak jsme testovali NANO TACar
Kolega, Pavel Červinka, zodpovědný za prodej materiálů pro digitální archový tisk, se rozhodl svěřené materiály podrobit malému testu odolnosti. Jak obstál nano materiál vhodný pro krátkodobé značení aut?
Před více než rokem jsme zavedli do sortimentu materiálů pro digitální tisk mnoho položek od společnosti Guandong s opravdu specifickými vlastnostmi. Tak specifickými, že jsou z toho občas překvapení i sami dodavatelé tiskových strojů. Přestože je to tak dlouho, uvědomil jsem si, že jsem vyzkoušel všechny ty extra materiály až na jeden, který by si ten test zasloužil nejvíc. Rozhodl jsem se tedy spojit příjemné s užitečným a při příležitosti výletu na turnaj do Itálie a následné malé dovolené spáchat drobný test adhezivního odstranitelného tiskového materiálu NANO TACar White PET. Jak název napovídá, jde o materiál určený ke krátkodobému značení aut a je primárně určen pro tisk. Ale já se rozhodl jít ještě o kousek dál a použít jej i jako řezanou grafiku. Navíc, schválně, tak trochu „amatérsky“, abych ověřil možnost užití běžnou populací.
Začal jsem tiskem grafiky na kancelářské (nikoli stolní) tiskárně. Teplotu fixace nastavil na maximum, tedy papír 300 g a vyšší. Na plochém plotru vyřízl nápisy a vyrazil do myčky. Přestože jsem absolvoval krátký kurz polepu aut, nepovažuji za odborníka v tomto oboru. Instalaci jsem nechal na svém 14letém synovi, aby to bylo opravdu amatérské. Instalace jednoduchých celistvých tvarů byla snadná, bylo třeba jen dát pozor na „bublinky“. Řezaná grafika byla trochu větší oříšek. NANO TACar je poměrně silný a tuhý, proto jsem věřil v úspěšnou instalaci i bez přenosové fólie. Kolečko s vyříznutým logem jsme dali napoprvé, nápisy byly trochu složitější, zvláště ten na pravé straně auta. Za 10 minut nainstalováno, vyrážíme. Dodávám, že jsme fólii instalovali na čerstvě umyté a usušené auto, bez speciální přípravy povrchu.
Vyjíždíme na obchvat a z městské padesátky se dostáváme na nějakých 105 Km/h. Najednou se z levé strany auta začne ozývat podivný plácavý zvuk, který asi po 10 vteřinách utichá. Při 115 km/h to samé na pravé straně. Stavíme na nejbližší pumpě a jdeme obhlédnout škody. Obdélník s tištěným logem Igepa na levém boku auta je pryč. Na pravé straně chybí část písmena „J“ v řezané grafice Joudrs. V tu chvíli si uvědomuji, že na pravé straně jsme měli s instalací trochu potíže a při manipulaci lehce ohnuli zobáček u „J", který pak už k autu dokonale nepřilnul. Chybějící obdélník na levé straně byl první, který jsme instalovali a já nezkontroloval, zda jej mládežník opravdu uhladil. No uvidíme, co bude dál.
Dalších 1000 km nedošlo k žádným změnám. Maximální rychlost 162 km/h, drobný déšť i horko kolem 35 °C. Poté auto na týden odstaveno na parkoviště, slunečno, teplota přes den až 40 °C. Cesta zpět 1200 km, horko stále kolem čtyřicítky, jeden opravdu silný déšť, kdy auto stálo. Beze změn. Zpět v Praze, teplota kolem 20 °C, 3 dny prší, maximální rychlost za deště kolem 120 km/h. Beze změn.
Je čas test po téměř třech týdnech ukončit. Jedu do kartáčové myčky a jsem zvědav, co se bude dít. Program bez vosku, jinak v plné výbavě. Nedělo se nic. Vše drží, jak má, barva tisku se zdá beze změny. Po sundání všech aplikací zůstává na plechu „rámeček“ špíny, který hravě čistím kusem ubrousku a čističe na skla. Jednoduché tvary jsem sejmul bez poškození nálepky, tedy půjde snadno použít znovu. Nápis Joudrs popraskal. PET fólie je přes svoji tloušťku trochu křehká a v záhybech se trhá, což bude asi i důvod, proč už na začátku odpadlo kousek „J“ a nápis se nesloupl celý.
Závěr a doporučení: Materiál lze použít i při tisku na kancelářských strojích, jen je třeba pracovat s teplotou fixace. Instalovat je nutno na čistý povrch a aplikaci na povrch důkladně přitlačit – válečkem, stěrkou, hadrem. Zvláštní pozornost bych věnoval náběžným hranám, tedy těm, které jsou proudem vzduchu namáhány nejvíc. Případné chyby v aplikaci na kapotě nejsou zásadní (viz poslední obrázek), na bocích auta je třeba značná pečlivost. Jednoduché tvary lze použít víckrát – případné nečistoty na „lepivé" straně lze omýt vodou se saponátem. Řezaná grafika bude nejspíš jen na jedno použití – záleží na tvaru a šikovnosti.
Celková ujetá vzdálenost: 2363 km
Maximální rychlost: 162 km/h
Délka testu: 17 dní
Zátěž: maximální teplota 41 °C, průtrž mračen (auto stálo), běžný déšť za jízdy cca 120 km/h
Evidované změny: špatně instalované části odpadnou v rychlostech přes 100 km/h. Barevnost tisku beze změn.
Fólie při neopatrné manipulaci praská – je křehká.
Konec testu: barevnost tisku po 17 dnech nevykazuje změny a i drobnou chybu instalace na kapotě vám fólie odpustí (bublina tam byla od začátku).
Další novinky